Portal melhisedec.ro

Pagina principală · Biblia online · Articole · Cântări · Poezii · Descărcări · Forum de discuţii · Calendar
Conectare
Utilizator

Parolă



Încă nu eşti membru?
Apasă aici pentru înregistrare.

Ţi-ai uitat parola?
Solicită una nouă aici.

Navigare
Pagina principală
Biblia online
Sărbători
Luni noi
Articole
Cântări
Poezii
Descărcări
Întrebări frecvente
Forum de discuţii
Calendar
Legături pe internet
Categorii știri
Contactaţi-ne
Galerie foto
Căutare

Versetul zilei
"Pacea să fie între zidurile tale, și liniștea în casele tale domnești!"
Psalmii 122:7

Cugetarea zilei
"În lumânare, esențialul nu este ceara care lasă urme, ci lumina."

Antoine de Saint-Exupery


Noi articole
Sarbatoarea Pesah / ...
Nu-i altă dragoste..
Religie launtrica..
Pâine vie...
Străpuns..

Statistici utilizare
Vizitatori online: 10
> Membri conectaţi: 0
Membri înregistraţi: 693
Cel mai nou membru: Ioana Cristina
> Membri banați: 0

Ajutor utilizare
Aici puteti vedea un tutorial al portalului. Daca nu aveti PowerPoint instalat va sugeram PowerPoint Viewer 97.

Vezi discuţia
Portal melhisedec.ro - index forum | Studiu Biblic - Discuții pe teme religioase | Biblia
Pagina 2 din 3 < 1 2 3 >
Deconectat RE: Genesa 1
elina72
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10828. Postat la 07/05/2011 17:33 - 5110z7h1m
Doamnă Lucia,
Această idee este deja dezvoltată în Genesa 1 și 2. În ceea ce mă privește, prefer mă smeresc și să mă subordonez textului sacru.
Pentru a-i pătrunde o parte din taine, eu continuu să cred că trebuie să facem o exegeză corectă și nu o eisegeză.

Întru respectarea textului sacru,
Elina
Deconectat RE: Genesa 1
Lucia
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10829. Postat la 07/05/2011 17:59 - 5110z6h35m
Este doar punctul meu de vedere , nu-l impun nimanui, respect si alte puncte de vedere.In cele 7 zile , nu se creeaza decat un singur cer.Atunci de ce se scrie CERURI in primul verset? Am spus sa dezvoltati ideia, ca sa vedeti ca nu se vorbeste decat de un singur cer in cele 2 cap.


Dedic clipa acestor lucruri, daca reusesc, voi aduce multumiri Domnului. Daca esuez, voi apela la harul Sau.
Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10833. Postat la 07/05/2011 21:23 - 5110z3h11m
Shalom, chaverim!
Asa este, sora Lucia, in Gen. 1:1 (si 2:1,4,5) Moise scrie despre Ceruri, dar faptic aminteste un singur cer, adica firmamentul, bolta sau tăria cerească. El este ca un cercetator care isi focalizează atentia putin cate putin asupra creării perechii umane primordiale...
Acum, daca, pe moment, as intrerupe exegetarea acestui text si as trece la o teologhisire biblica, as face o comparatie intre capitolele Creatiei si cele ale Saptamanii Mari din Noul Testament, si as sesiza o disproportie URIAȘĂ si foarte graitoare: pentru a vorbi despre Creatie, Dumnezeu utilizeaza 2 capitole, dar pentru a vorbi despre Patimile lui Mesia, Dumnezeu foloseste 7 capitole in Matei, 6 in Marcu, aproape 5 in Luca si O JUMATATE DIN EVANGHELIA DUPA IOAN! In total, 27 de capitole! As putea trage concluzia, oare, că Dumnezeu este MULT mai interesat de mantuirea omului decat de creatia Universului?... Fiecare cititor isi poate da un raspuns in sufletul sau...

Inainte de a reveni la textul din cap. 1, va impartasesc o frustrare pe care o resimt dimpreuna cu alti cercetatori ai Bibliei, si anume impartirea Scripturii: asa cum o avem noi astăzi, Biblia e impartita pe capitole de un episcop englez (Stephen Langdon), iar versetele sunt divizate de un tip foarte capabil (dar nu si in acest caz...) Robert Stephanus. Acesta din urma a divizat versetele in timp ce-si calarea asinul de la o cetate la alta, si pe unde i se nimerea penița de scris, pe-acolo bifa un nou numar al versetului (anecdota rabinica...)
In orice caz, uneori impartirea pe capitole si versete este total gresita, ea este doar O CONVENIENȚĂ LITERARĂ! Spun aceasta pentru că prima relatare a Creatiei NU se termina o dată cu v. 31 din cap. 1, ci cu v. 3 din cap. 2. Ca atare, le vom lua impreuna, pe parcurs.
Revenind, deci, la textul nostru: din pdv al tehnicii literare, el isi gaseste un dublet in Gen. 2:4-31. Il vom aborda o data viitoare, be ezrat ha-Șem (cu ajutorul lui Dumnezeu)!
In Gen. 1:2-2:3 se relatează un fel de Săptămâna Mare, dar nu a Patimilor si a Mantuirii, ci a Creării.
Exista 7 secvente narative, grefate pe cele 7 zile, 6 de creatie si una de sistare si odihna.
Sa observam secvențele narative pe zile, pe versete si pe VERBE, care sunt elementele pivotale ale unei narațiuni:

Secvența narativă 1: ziua 1, v. 3-5. Creatorul (baruch-Hu!) a CUVÂNTAT, a VĂZUT/CONSTATAT, a DESPĂRȚIT, a DENUMIT.
Secvența narativă 2: ziua a 2-a, v. 6-8: Creatorul a CUVÂNTAT, a FĂCUT, a DENUMIT.
Secvența narativă 3: ziua a 3-a, v. 9-13:
v. 9,10: Creatorul a CUVÂNTAT, a DENUMIT, a FĂCUT.
V. 11-13: Creatorul a CUVÂNTAT, a VĂZUT/CONSTATAT.
Secvența narativă 4: ziua a 4-a, v. 14-19: Creatorul a CUVÂNTAT, a AȘEZAT/AMPLASAT, a VĂZUT/CONSTATAT.
Secvența narativă 5: ziua a 5-a, v. 20-23: Creatorul a CUVÂNTAT, a FĂCUT, a VĂZUT/CONSTATAT, a BINECUVÂNTAT.
Secvența narativă 6: ziua a 6-a, v. 24-31, se subdivide in trei:
v. 24, 25: Creatorul a CUVÂNTAT, a FĂCUT, a VĂZUT/CONSTATAT;
v. 26-30: a CUVÂNTAT, a FĂCUT, a BINECUVÂNTAT, a CUVÂNTAT.
v. 31 este absolut special, el redă feeling-ul dumnezeiesc cu privire la TOATĂ CREAȚIA: Creatorul a CONTEMPLAT (S-a UITAT) și a CONSTATAT că erau foarte bune.
(Noi, astăzi, după Căderea in păcat a proto-părinților noștri, am zice, poate, că toate erau foarte bune dar...PERVERTIBILE! Despre aceasta, mai tarziu)

Apoi, intre secvența narativă 6 și 7, Moshe inserează un comentariu editorial: isprăvirea creării Cerurilor, a Pământului si a podoabei lor! (Cornilescu traduce "oștire"...Nu comentez.)

După aceea, deci, avem secvența narativă 7: ziua a 7-a, Gen. 2:2,3: odată isprăvită lucrarea Creației, Creatorul Se ODIHNEȘTE, BINECUVÂNTEAZĂ ziua și o SFINȚEȘTE.

COMENTARIU PERSONAL:
Din Genesa 1:1-2:3, un text narativ, dar care exhală poezie (cum bine a surprins sora Lucia) eu am inteles ca SĂPTĂMÂNA NU ARE 7 ZILE, CI 6 + 1! Comentariul editorial inserat de Moshe (Gen. 2:1) stabileste o RUPERE DE RITM!... Altfel spus, primele 6 zile fac parte dintr-o ANUMITĂ categorie de zile, iar ziua a 7-a face parte dintr-o categorie SEPARATĂ!
...Mai mult, in limba ebraică termenul șabat NU INSEAMNĂ NUMAI "a sista, a termina" munca, CI ȘI "a te odihni". Atoate-ziditoriul nu doar isprăvise lucrarea, ci se odihnea de ea, contemplând-o cu bucurie, savurând-o IN ZIUA A 7-A.
Iar prima zi din viata proto-părintilor Adam si Eva (si din viata omenirii intregi!) NU a fost o zi de alergare si de caznă, ci una de contemplare a lui Dumnezeu, adica de inchinaciune si de tihna...

[...Trebuia sa trec postarea asta la sectiunea Sabat?...
...In alta (dez)ordine de idei, o data viitoare, cand imi voi permite sa trec de la contextul imediat al Genesei 1 la contextul mai larg al Scripturii (teologie biblica sau biblism), voi spune motivele pentru care am scris "a cuvânta" si "a isprăvi"...]

Fraților, se-aud pașii lui Mesia!...


Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
elina72
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10905. Postat la 09/05/2011 17:56 - 5108z6h38m
Bună,
Foarte interesantă abordarea, domnule Michael Roman!

Din punct de vedere al modurilor de expunere, cele 7 secvențe narative includ și descrierea, dialogul și monologul (pe ultimele două le voi numi vorbire directă, având în vedere că narațiunea se încadrează în vorbirea indirectă).
Fiecare mod și timp verbal este caracteristic unui anumit mod de expunere, ca în exemplul de mai jos:
Capitolul 1
1. La început, Dumnezeu a făcut cerurile și pământul.
Narațiune:
a făcut - perfect compus

2. Pământul era pustiu și gol; peste fața adâncului de ape era întuneric, și Duhul lui Dumnezeu Se mișca pe deasupra apelor.

Descrierea pământului:
era - indicativ, imperfect;
Narațiune:
se mișca - indicativ, imperfect



3. Dumnezeu a zis: "Să fie lumină!" Și a fost lumină.
Narațiune:
a zis - indicativ, perfect compus
Vorbire directă:
Să fie - conjunctiv cu valoare imperativă
Narațiune:
A fost - indicativ, perfect compus

4. Dumnezeu a văzut că lumina era bună; și Dumnezeu a despărțit lumina de întuneric.
Narațiune:
a văzut - indicativ, perfect compus
a despărțit - indicativ, perfect compus
Descrierea luminii:
era - indicativ, imperfect


5. Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunericul l-a numit noapte. Astfel, a fost o seară, și apoi a fost o dimineață: aceasta a fost ziua întâi.
Narațiune:
A numit - indicativ, perfect compus
A fost - indicativ perfect compus

Întru înțelegere,
Elina
Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10921. Postat la 09/05/2011 19:25 - 5108z5h10m
Shalom, chaverim!

Intr-adevăr, Elina, Gen. 1.1 - 2:3 include atât monolog cât și dialog. Monologul apare in versetele in care Creatorul spune "Sa fie...", si chiar si atunci cand El binecuvântează, v. 22, 28-30, intrucat nu exista o replica data Lui, pentru a vorbi despre un dialog.
Dialogul apare, totuși, in v. 26, unde este consemnata rostirea "Sã facem om dupã chipul Nostru, dupã asemãnarea Noastrã;...", care are forma de plural.

Credincioșii trinitarieni, influențați de rezultatele exegetării intregii Biblii, amplasate intr-un sistem coerent, cred ca au identificat aici un dialog intre Ipostasurile Dumnezeirii, un dialog in cadrul Tri-Unității. (De când fizica cuantică a descoperit modul în care o entitate poate să fie una și totuși trei, Tri-Unitatea pare să mai fi acumulat suport ipotezei sale de lucru...)

Rabinii evrei au incercat o explicatie, spunand ca acolo apare pluralul de Maiestate al lui Dumnezeu. Ideea mi se pare absolut penibilă, cel puțin din cauză că nu avem voie să transferăm concepte dintr-o perioadă istorică în altă perioadă istorică, sa facem o proiecție mentală asupra unei epoci in conformitate cu altă epocă... Altfel spus, nu imi pot permite să speculez cam ce tip de telefoane mobile aveau dacii lui Burebista, sau de ce se blocau bancomatele din vremea lui Mihai Viteazul...
Mai concret, această formă de "plural regal" a apărut la mii de ani după scrierea textului Genesa, în Evul Mediu, in Europa apuseană. Ca un contra-argument, mentionez faptul ca nici un credincios nu i-a spus vreodată lui Dumnezeu "dumneavoastră", si nici măcar oamenii simpli nu spuneau regelui lor ceva cu "-vostru, -voastră", chiar David sau Solomon să fi fost, intrucât formulele de politețe si pronumele de reverență (inclusiv formula "Noi, regele" sau "decizia Noastră regală..."smiley au apărut, cum spuneam, muuult mai târziu, intr-alt context civilizațional și geografic. Deci, a spune că Dumnezeu folosește un tip de plural regal e complet aiurea...

Alții au crezut că Dumnezeu discută sau Se consfătuieste aici cu îngerii, si de-aceea zice "Să facem..." Cu toate acestea, "chipul" și/sau "asemănarea" este unul și/sau una care aparține Ființei care spune "Nostru" și/sau "Noastră". Deci, CREATORUL (singular) spune ca va face om după chipul și/sau asemănarea...LOR (plural). Adică, nu face om după chipul și/sau asemănarea îngerilor...

In consecintă, fiecare dintre explicatiile date pluralului din Gen. 1:26, luate singure, sunt nedesăvârșite și nesatisfăcătoare. Șansa lectorilor Bibliei de a mai întrezări câte ceva din Adevăr nu constă, însă, de a se bloca cu citirea la Genesa 1, ci de a vedea acest Adevăr așa cum se derulează el, treptat, desfășurându-se grandios în întreaga Revelație scrisă, care conține și Noul Testament, cărțile Legământului Înnoit.

O altă întrebare care se poate ridica de-aici este: "Ce înseamnă că omul este creat după chipul Creatorului și/sau după asemănarea Sa?"
Voi ce credeți, ce inseamnă această rostire dumnezeiască?...


Fraților, se-aud pașii lui Mesia!


Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Nikky
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10927. Postat la 09/05/2011 20:17 - 5108z4h17m
Michael Roman a scris:
Shalom, chaverim!


O altă întrebare care se poate ridica de-aici este: "Ce înseamnă că omul este creat după chipul Creatorului și/sau după asemănarea Sa?"
Voi ce credeți, ce inseamnă această rostire dumnezeiască?...


Fraților, se-aud pașii lui Mesia!


Pacea Domnului!

Efeseni 4:24

și să vă îmbrăcați în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu, de o neprihănire și sfințenie pe care o dă adevărul.

Coloseni 3:10

și v-ați îmbrăcat cu omul cel nou, care se înnoiește spre cunoștință, după chipul Celui ce l-a făcut.

Geneza 5:3

La vârsta de o sută treizeci de ani, Adam a născut un fiu după chipul și asemănarea lui și i-a pus numele Set.

este vorbe de caracterul lui Dumnezeu, care se regaseste in fiii Lui, alminteri Adam lua premiul Nobel pentru reusita de a zamisli.

Geneza 4:1

Adam s-a împreunat cu nevasta sa Eva; ea a rămas însărcinată și a născut pe Cain.

or, Cain era lumesc. si banuiesc ca-si ia si o nevasta "lumeasca" de vreme ce,

Geneza 4:17

Cain s-a împreunat cu nevasta sa; ea a rămas însărcinată și a născut pe Enoh.

daca in momentul crimei lui Cain , erau doar 4 oameni , Adam, Eva, Abel si Cain, Abel e ucis de Cain, iar Cain este izgonit la Nod, la rasarit de Eden, de unde isi ia nevasta.

dar, aici este alta discutie.

este vorba de oi si ...capre ? smiley
Deconectat RE: Genesa 1
Lucia
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10930. Postat la 09/05/2011 20:56 - 5108z3h38m
La intrebarea fr. Roman voi raspunde cu o alta intrebare?
,,a facut om dupa CHIPUL SAU..."
Prin definitie, ce inseamna cuvantul CHIP?Avand in vedere ca nu numai caracterul omului a fost creat, ci si fizicul lui.


Dedic clipa acestor lucruri, daca reusesc, voi aduce multumiri Domnului. Daca esuez, voi apela la harul Sau.
Deconectat RE: Genesa 1
Nikky
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10933. Postat la 09/05/2011 21:29 - 5108z3h5m
1 Samuel 16:7

Și Domnul a zis lui Samuel: rNu te uita la înfățișarea și înălțimea staturii lui, căci l-am lepădat. Domnul nu Se uită la ce se uită omul; omul se uită la ceea ce izbește ochii, dar Domnul Se uită la inimă.r1;

Geneza 41:18

Și deodată șapte vaci grase la trup și frumoase la chip

Galateni 3:28

Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toți sunteți una în Hristos Isus.

cred, ca acest chip n-are batic, nici mustata, nici carlionti, ci este reflexia Fiului care troneaza in inimile noastre in Tatal.
Deconectat RE: Genesa 1
fullban10
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10939. Postat la 10/05/2011 06:34 - 5107z18h0m
Și uite-așa , oamenii au dat, chipul lor, îngerilor în desene și pictură.
Dumnezeu a dat chip după cum au vrut Ei. După închipuirea Noastră.


Biblia are răspuns la toate intrebările.
Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10964. Postat la 10/05/2011 15:55 - 5107z8h39m
Shalom, chaverim!

Într-o primă fază, la întrebarea de mai sus trebuie să încercăm să găsim un răspuns (sau măcar un crâmpei de răspuns) aplicând principiul exegetic al contextului imediat, adică să vedem ce ni se spune (în acest caz) în Genesa 1:1-2:3.
Întrucât Moshe, scriitorul inspirat al Genesei, nu a fost călăuzit să precizeze semnificația sintagmei "chip și/sau asemănare", trebuie să ne uităm la Creatorul după modelul Căruia a fost făcut omul, pentru a înțelege chipul și/sau asemănarea creaturii Sale.

Narațiunea Genesei 1 ni-L prezintă pe Dumnezeu ca pe o Ființă rațională: El gândește, are imaginație, voiește, Se exprimă, planifică într-un mod ordonat și nu haotic. Intențiile Sale nu rămân nematerializate, ci se concretizează conform planurilor, neîngrădite de circumstanțe, de timp, de spațiu, de voia altcuiva, ceea ce înseamnă că are autoritatea și puterea de a-Și finaliza planurile în mod liber, neconstrâns de cineva sau de ceva mai mare ca Sine: rezultă că este și Suveran, având o libertate absolută. (Nu putem spune că planurile Sale se concretizează în funcție de complexitatea lor, deoarece pentru El a crea fir de praf este la fel de simplu și de instantaneu ca și a crea un Univers, tămăduiește o gripă la fel de simplu pe cât vindecă un cancer, iartă păcate la fel de ușor pe cât învie dintre cei morți.)
El cuvântează, denumește, constată, contemplă rezultatele care sunt "bune". Termenul tov trebuie tradus prin "bun; plăcut; agreabil", deci Creatorul are simț moral (Lucrurile create sunt "bune" ), simț estetic și este sensibil.
Probabil că despre verbele "A binecuvânta, a contempla" am putea spune că indică mulțumire, satisfacție în urma unei munci; pentru activitatea creației textul evreiesc folosește 6 verbe diferite (!), arătând nuanțare, deci Atoate-ziditoriul nu doar că muncește, ci muncește atent, conștiincios, nu le "fușerește" (De-ar munci așa și credincioșii în El...)
V. 26: rostirea "Să facem..." este făcută fie în cadrul intra-trinitar, fie că El vorbește cu îngerii creați (textul imediat păstrează tăcere cu privire la momentul creării lor, dar există alte versete care par să spună despre aceasta, de ex. Iov 38:7). Oricum, concluzia logică este aceea că Creatorul este o Ființă dialogică: El creează om asemănător Lui pentru mai multe scopuri, dintre care unul este acela de a stabili relații cu acesta, de a dialoga cu el. Obligatoriu, Elohim (substantiv plural, cum am arătat) poate avea comuniune sau părtășie cu cel în-chip-uit asemenea Lui...
Această afirmație este confirmată și de faptul că Făcătorul delegă omului creat o parte din autoritatea Sa. El este Acela care a stabilit principiul managerial al autorității delegate! (Desigur, mulți oameni - și nu puțini credincioși - nu aplică acest principiu, fie pentru că sunt setoși de putere, fie pentru că ei cred că numai ei le pot face pe toate singuri și bine, fie pentru că nu-s dispuși să explice altora cum trebuie făcut un lucru, dar noi trăim în timpul de după catastrofa Căderii în păcat...) Evident, când delegi autoritate, delegi și responsabilitate, dar arta managementului poate fi abordată pe alt topic de către frați competenți, cu experiență.

Termenul chip (ebr., țelem; gr., eikon) este o imagine, o reprezentare a unui model original, dar care nu este deloc obligatoriu să aibă natura sau esența modelului. După o sumară prezentare a trăsăturilor Creatorului, așa cum este cea de mai sus, cred că putem purcede la analizarea omului, păstrând proporțiile corecte Creator - creatură și, în prima fază, menținându-ne numai la contextul imediat al Genesei 1. Mai târziu putem zburda și spre alte texte sfinte...


Fraților, se-aud pașii lui Mesia!...


Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Lucia
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
10973. Postat la 10/05/2011 20:21 - 5107z4h13m
Chip=o reprezentare a unui model original.
De data aceasta sa definim cuvantul ,,inchipuit".Va multumesc.


Dedic clipa acestor lucruri, daca reusesc, voi aduce multumiri Domnului. Daca esuez, voi apela la harul Sau.
Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
11024. Postat la 12/05/2011 17:49 - 5105z6h46m
...Soră Lucia, postările mele pe cartea Genesei sunt niște sărmane încercări de redare a adevărurilor veșnice ale Sfintelor Scripturi. (Spun lucrul acesta oftând...) Singurul merit pe care suspectez că l-ar putea avea ele este analizarea și prezentarea lor sistematică. După cum am declarat și la conferința de la Mogoșa din 2010, sunt un apărător ferm al ideii că bunul Dumnezeu are o gândire rațională, ordonată și sistematică (pe care am văzut-o și în narațiunea Creației din Genesa 1), și depun eforturi mari de a-I deveni tot mai asemănător...

Să revenim la textul sacru.
Până acum am identificat termenii problematici ai pasajului, apoi am stabilit secvențele narative și am încercat focalizarea NUMAI pe ele, cu dorința de a desluși adevărurile exprimate de ele. Desigur, firea mea pământească ar fi vrut să zburde prin alte țarcuri textuale, dar am căutat s-o strunesc.

Acum e timpul să adunăm descoperirile în sistem, căci ce altceva este știința decât cunoaștere adunată într-un sistem (coerent)?...
Cap. 1 din Genesa ne prezintă, în primul rând, NU o creație, CI un Creator, o Ființă personală care are atribute. Prin urmare, sistematizăm adevărurile descoperite în acest capitol cu privire la Elohim:
- raționalitatea: El este imaginativ, planificator ordonat, cu capacitate de analiză și sinteză;
- afectivitatea: are sentimente și emoții;
- are voință (aspect volițional) și capacitatea de auto-determinare;
- este perfect liber și suveran;
- are existență prin Sine Însuși (aseitate);
- se poate obiectiva, fiind atât subiectul gânditor, cât și obiectul gândirii Sale (creează om asemănător Lui);
- este relațional sau comunitar: poate comunica și stabili relații;
- are simț moral și estetic.

Gen. 1 prezintă nu doar fundamentele teologiei propriu-zise, adică ale doctrinei care vorbește despre Dumnezeu, ci și ale teologiei Creației. Astfel:
- creația este făcută ex nihilo, din nimic, și treptat;
- creația se subdivide în regnul mineral, vegetal, animal și uman (despre cel angelic nu ni se spune nimic aici);
- în ansamblul său creația este foarte bună (dar pervertibilă...);
- toate cele făcute sunt limitate și nu au viață în ele însele, ci existența lor depinde de Dumnezeu.

În mod normal, acum s-ar cere abordat și omul, să vedem bazele antropologiei biblice, dar poate că mai înțelept este să-l punem sub lupă la finalul cap. 2, când vom avea mai multe date.

Va urma... smiley



Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Lucia
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
11026. Postat la 12/05/2011 18:21 - 5105z6h13m
Ca sa existe o discutie rationala si sa invatam ceva, ar fi necesar sa raspundeti la intrebarile ,,elevilor".
Ce inseamna cuvantul ,,inchipuit"?


Dedic clipa acestor lucruri, daca reusesc, voi aduce multumiri Domnului. Daca esuez, voi apela la harul Sau.
Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
11760. Postat la 05/06/2011 19:05 - 5081z5h29m
Shalom!
Sora Lucia, nu am scris niciunde termenul "inchipuit", deci nu pot sa dau o explicatie la ce nu am scris...
Insa, daca te referi la postarea 10964 din 10 mai, acolo eu am scris
"in-chip-uit asemenea Lui", si am ingrosat "chip"... Of, atentia asta...sau lipsa ei...smiley

...Spuneam si in alte ocazii ca intelesul cuvintelor Scripturii nu se afla studiind DEX-ul, ci examinand conotatiile pe care textul imediat le confera unui termen, si apoi urmarind modul in care termenul folosit se imbogateste in diferite alte contexte... De exemplu, nu ma uit in DEX sa ma dumiresc la ce refera Matei cand foloseste conceptul de "neprihanire", si in mod cert el il utilizează diferit de Pavel si chiar si de Iacov... Matei si Pavel NU-L CONTRAZIC pe Iacov, daca tot am facut paranteza asta, ci conotatiile pe care ei le dau conceptului COMPLEMENTEAZĂ, imbogatesc sfera semantică a notiunii...
Evoluand pe coordonata discutiei privitoare la dictionare: ele sunt utile, in felul lor, dar mărginite!... O privire fugitivă aruncată în DEX la cuvântul "închipui" clarifică chestiunea...

Sau, si mai rău, dacă aș tine-o asa, cu DEX-ul, as intelege că vacile de care vorbeste sora Nikky in postarea 10933 din 9.0.2011, citând Genesa 41:18, erau grase la trup si frumoase la chip... Să fi fost p-acolo vaci cu bujori in obrajori si priviri nostalgice, eventual in ochii carora se întrezăreau licăriri de înțelepciune si un anumit simț al umorului?...

În ce mă priveste, dacă te referi la "în-chip-uit asemenea Lui", mă refer la faptul că Adam a fost făcut după chipul lui Elohim, asemenea Lui. Ai observat, desigur, că am plasat chip imediat lângă asemănare, așa cum o face Biblia in contextul respectiv.
Cât privește conceptul de chip, acestuia i-am dat o definiție de lucru de genul:

Termenul chip (ebr., țelem; gr., eikon) este o imagine, o reprezentare a unui model original, dar care nu este deloc obligatoriu să aibă natura sau esența modelului.

...In altă (dez-)ordine de idei, fizicul omului, despre care ai amintit, nu are nimic de-a face cu chipul si/sau asemanarea lui/cu Dumnezeu. Nu ma refer la faptul că Dumnezeu este Duh, pe care-l citim în alte locuri scripturale, ci pur si simplu la faptul că omul a fost creat din țărână...
Rămânând în contextul Genesa 1 si 2, ar apărea câteva rationamente simple: dacă Dumnezeu ar avea un trup material ca Adam, din ce materie ar fi acest trup, având in vedere că Dumnezeu a creat materie atunci când a creat si timpul?... Adică, materia are un inceput, dar Dumnezeu nu are un inceput. Daca Dumnezeu are un trup material numai de când a creat materia, inseamna ca a existat "un timp" in atemporalitate (sigur, contradictie in termeni...) cand El nu a avut un trup si S-a schimbat atunci cand Si-a asumat un trup... Or, in Dumnezeu nu exista schimbare...
...Zic toate acestea pentru că existe secte care cred ca Dumnezeu are un trup material, si chiar că El a evoluat (mormonii sau Biserica sfintilor din zilele de pe urma... Americani, clar...)

Binecuvantari si Domnul sa va incurajeze familia voastra in incercari!



Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Lavi
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
14368. Postat la 30/09/2011 08:59 - 4964z15h35m
Multa Pace.
Puteti sa dezbateti va rog si aceste versete din Gen.Cap 2 cu versetele:
,,18. Domnul Dumnezeu a zis: "Nu este bine ca omul să fie singur; am să-i fac un ajutor potrivit pentru el."
19. Domnul Dumnezeu a făcut din pământ toate fiarele câmpului și toate păsările cerului; și le-a adus la om, ca să vadă cum are să le numească; și orice nume pe care-l dădea omul fiecărei viețuitoare, acela-i era numele.
20. Și omul a pus nume tuturor vitelor, păsărilor cerului și tuturor fiarelor câmpului; dar, pentru om, nu s-a găsit nici un ajutor, care să i se potrivească.
21. Atunci Domnul Dumnezeu a trimis un somn adânc peste om, și omul a adormit; Domnul Dumnezeu a luat una din coastele lui și a închis carnea la locul ei.
22. Din coasta pe care o luase din om, Domnul Dumnezeu a făcut o femeie și a adus-o la om.
23. Și omul a zis: "Iată în sfârșit aceea care este os din oasele mele și carne din carnea mea! Ea se va numi, femeie, pentru că a fost luată din om."
24. De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa, și se va lipi de nevasta sa, și se vor face un singur trup.
25. Omul și nevasta lui erau amândoi goi, și nu le era rușine''.

Multumesc.


Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
14398. Postat la 30/09/2011 18:28 - 4964z6h6m
Shalom!
Mai întâi de toate, fiecare dintre noi, atunci cand ne ducem sa citim textul sacru, ne ducem spre el cu anumite NEVOI. In primul rând, îl citim devotional, ca sa ne minunam de frumusetea Domnului si sa ne hranim inimile si credinta. În al doilea rând, îl citim "învățătoresc", pentru a fi informati și hrăniți și pe plan intelectual. După aceste două tipuri de lecturare, ambele fiind valoroase, dar pe planuri diferite, putem citi textul din mai multe unghiuri, dacă dorim să-l statornicim ca o bază de discuții.
De exemplu, acest pasaj iti oferă temelia pentru discuțiile cu mai mulți interlocutori, sau mai multe grupuri, care au nevoi spirituale diferite. Daca vrei sa militezi printre oameni pentru drepturile animalelor, o posibilitate ar fi să analizezi ce spune textul propriu-zis din perspectiva "Creația însuflețită a lui Dumnezeu: omul si animalele" (Eu, de pilda, sunt un creaționist care militez pentru drepturile animalelor...).
Dacă abordezi textul din punct de vedere pastoral, ai aici merinde pentru a hrăni spiritual si emotional cel putin trei categorii de oameni. 1: Pe baza sa poti face consiliere pastorală (inclusiv pre-maritală), asemănări si diferente dintre bărbați și femei... 2: Poti sa abordezi textul pentru schita de predica la o nuntă, fapt care ține tot de pastorală... 3: Poate trebuie sa consolezi părinți ai căror copii se căsătoresc, și le este greu să accepte despărțirea etc.

Așadar, sora Lavinia1, te rog sa-mi clarifici scopul solicitarii tale: cui i-ar fi destinata o eventuala exegeză?... Intreb asta pentru că nu avem timpul și spațiul necesar analizării textului din toate aceste perspective...
In nădejdea că ți-am putut sluji,
M.


Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Lavi
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
14418. Postat la 01/10/2011 14:48 - 4963z9h47m
Multa Pace !frate Roman referitor la textul cerut de mine Gen cap 2 cu versetele mentionate ....ma limitez la aceste cuvinte ale d-voastra....
,,De exemplu, acest pasaj iti oferă temelia pentru discuțiile cu mai mulți interlocutori, sau mai multe grupuri, care au nevoi spirituale diferite''


Multumesc.


Deconectat RE: Genesa 1
Michael Roman
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
14434. Postat la 01/10/2011 21:10 - 4963z3h24m
Shalom, confrați de legământ!

Sorei Lavinia1:
Soră scumpă, pentru o schiță a adevărurilor din Genesa, 2:18-25, te rog să cauți in postarea Biblia, Genesa 2... Am postat acolo câte ceva in 5 iunie a.c. Apoi am deschis o rubrică (sau un thread) cu Genesa 3, apoi cu Genesa 4, apoi mi-am dat seama că postările mele nu slujesc nimănui și am abandonat călătoria prin cartea Genesa.
În cazul in care cea ce vei găsi la thread-ul Genesa 2 nu e ceea ce cauți, va trebui să-mi spui mai concret pe ce coordonate ai vrea să continue dialogul nostru: adică ai vrea să știi alcătuirea omului, sau relațiile dintre bărbat și femeie, sau să-mi dai un indiciu...

Binecuvântări!


Din El, prin El, și pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.

Romani 11:36
Deconectat RE: Genesa 1
Lavi
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
14458. Postat la 02/10/2011 15:27 - 4962z9h7m
Am inteles frate Roman ,voi studia acolo geneza cap. 2 ca sa nu fie of topic ....multumesc pentru intelegere smiley.


Deconectat RE: Genesa 1
beyond
(detalii numai pentru membrii conectaţi)
23761. Postat la 16/05/2013 19:19 - 4370z5h16m
Lucia a scris (la topicul "Nu va mai fi luna?" ):
Cand s-a creat acest pamant si tot ce este pe el,
La inceput a spus:" Sa fie LUMINA!", desi, luminatorii au fost facuti in a patra zi.
Ca o concluzie, este ca "luna nu va mai fi"! STA SCRIS![/b]

Lucia a deschis subiectul despre ziua a 4-a în legătură cu facerea soarelui, lunii și stelelor.
Pe baza unor premize greșite, se explică de ce ea ajunge la concluzii despre rolul soarelui și a lunii, care mie mi se par complet greșite.
Oriunde în Biblie unde se lasă impresia că nu va mai fi soare sau lună, sau că va arde universul la venirea Domnului, doar un cercetător neatent se va grăbi să tragă niște învățăminte false. Și să se amăgească că Noul Pământ va fi cu o lumină inventată și cu o lună inexistentă.

Soarele, luna și stelele și pământul, ca și corpuri cosmice, au fost create nu în ziua a 4-a cum i se pare lui Lucia, ci mai înainte de începerea celor 7 zile.
Și anume la versetul Geneza 1.1.

Cele 7 zile ale creației din Geneza încep abia de la versetul 2. Ele reprezintă creația planetară, nu universală.

Dacă vom trata cu atenție și nu cu superficialitate cuvântul Scripturii, se va vedea că:
- cerurile create la Gen.1.1 nu sunt aceleași cu cele create la Gen.1.6;
- lumina din ziua întâi a fost chiar lumina Soarelui, dar astrul în sine nu se vedea de pătura de vapori care înconjura planeta Pământ. De fapt, atunci, în acea zi, astrul solar a ieșit din faza de protostea (când era opac, fără lumină), și a intrat în faza de stea fotoluminiscentă, emițând fotoni și vânt solar.
- dar Moise, în viziunea pe care i-a dat-o Domnul despre Geneză, era plasat la un meridian unde soarele era în amurg, sub linia orizontului. De aceea se zice că a fost mai întâi o seară, și apoi o dimineață. Era seara amurgul zilei de duminică (adică înainte de noapte).
Iar Domnul, după ce a văzut că lumina e bună, a imprimat planetei noastre o rotație în jurul propriei axe, pentru ca lumina să baleieze pe toate părțile pământului și pentru ca pământul să nu stea orientat doar cu o singură parte către soare (căci partea aceea ar fi fost arsă, iar partea opusă ar fi fost înghețată).
Astfel se poate explica științific acea frază neînțeleasă de mulți azi:
"...și Dumnezeu a despărțit lumina de întuneric." (Gen.1.4).

Așadar, a început succesiunea: seară - noapte - dimineață - zi lumină - a doua seară.
O succesiune completă s-a numit zi ("yom", în ebraică).

Prima zi a început, deci, cu primul amurg al istoriei: acea seară pe care a văzut-o Moise în viziune.
Dar ea nu era chiar întuneric.

Dar acel amurg din prima zi a creației trebuie să fi fost mai luminos decât cel de astăzi deoarece razele solare se refractau și se reflectau din particulele păturii de vapori (H2O), care trebuie să fi funcționat ca niște mici oglinzi. Așa că lumina amurgului trebuie să fi fost sensibil mai puternică decât cea de astăzi.

Nici măcar astăzi, amurgul nu este chiar întuneric fiindcă soarele, deși trecut sub linia orizontului, totuși mai răspândește lumină prin refracția și reflexia razelor solare din particulele atmosferei noastre (oxigen, azot, bioxid de carbon etc.)

Iar în ziua a 4-a a purificat Domnul atmosfera planetară așa încât Moise a avut acces vizual în viziune să vadă soarele, luna și stelele.
_______

De fapt, ceea ce nu știu mulți, este că verbele Genezei sunt două. Și fiind două, ele nu sunt sinonime, ci fiecare are alte nuanțe semantice.

Astfel, verbul "bara" (בָּרָא) înseamnă a crea ceva cu totul nou. Ceva ce reprezintă un salt calitativ în domeniul creației lui Dumnezeu față de tot ce existase până atunci.
În raportul Geneza 1 sunt doar trei verbe "bara":
- în versetul 1 unde a creat (bara) cerurile și pământul - adică se inaugurează universul;
- în versetul 21 unde a creat peștii și păsările (care reprezintă un salt calitativ față de ce crease până atunci pe Terra) - adică se inaugurează regnul animal;
- în versetul 27 unde a fost creat omul - se inaugurează rasa inteligentă (evident, și ea fiind un salt calitativ față de tot ce se crease până atunci).

În rest, toate verbele unde scrie că Domnul "a făcut", nu înseamnă a crea ceva nou, ci înseamnă cu totul altceva.
Verbul folosit este "asah" (עָשָׂה).
El înseamnă a face ceva din altceva ce exista deja.


Mai precis, verbul are o multitudine de sensuri:
"a configura, a modela, a forma, a face ceva din ceva existent, a institui, a aplica, a face să aibă efect, a face funcțional, a manageria, a aranja, a organiza."

Verbul "asah" nu implică o schimbare fundamental calitativă, ci o configurare/reconfigurare pe care Domnul dorește să o întreprindă în materia primă pe care deja o avea la îndemână.

De exemplu, cerul planetar (de la Gen.1.6) nu a fost creat ca ceva nou, din nimic.
Ci spațiul atmosferic exista deja. Ei bine, în acest spațiu, Dumnezeu a trasat o întindere radială care a separat pătura de vapori de apă în două: inferioară și superioară (cea inferioară urmând a fi condensată în mări și oceane).
Deci, Dumnezeu a făcut ca spațiul atmosferic numit ulterior "cer" să aibă o zonă de presiune aproximativ constantă și mai mare decât presiunea din cele două pături de vapori. Presiunea respectivă a forțat apele în stare gazoasă să o ia în două direcții: una în sus (pătura superioară de nori), și una în jos (care a devenit în ziua a treia mări și oceane, prin condensare).
De aceea, fiindcă cerul a fost făcut într-un spațiu preexistent, Dumnezeu nu l-a creat (bara), ci l-a modelat (asah) introducând o presiune superioară acolo.

Și acum să ajung la ziua a 4-a. Acolo soarele, luna și stelele nu au fost nici ele create în ziua a 4-a. Ci ele existau încă din Geneza 1.1, dar nefiind vizibile de pe Terra, ele nu puteau constitui niște repere temporare pentru omenirea viitoare.
Soarele dă anul, iar luna dă luna calendaristică.
Dar cum să le dea dacă ele nu erau vizibile?
Și atunci, în ziua a 4-a, Domnul le-a făcut să aibă efect (asah).
Dar nu creându-le (bara), ci configurând (asah). Probabil că Domnul în acea zi a stabilit rotațiile planetare în raport unele față de altele, a limpezit pătura superioară de vapori de de-asupra cerului ca să se vadă soarele, luna, stelele etc.

Dar, mă rog, fiecare poate să creadă că lumina a venit timp de 4 zile, așa direct de la Dumnezeu.
Ca și cum Dumnezeu aprindea o lanternă gigantică.
Prin prisma cunoștințelor actuale, eu nu cred asta. Nu că nu s-ar fi putut și așa (căci la Dumnezeu toate sunt cu putință), dar nu văd absolut nimic contradictoriu din punct de vedere biblic în tot ceea ce am explicat până acum pe bazele științei actuale (- dar e capital să înțelegem traducerea corectă din ebraică).

Moise a folosit cuvintele "bara" și "asah" ca două noțiuni care nu sunt chiar sinonime.
De exemplu, Cornilescu, nefiind inspirat din acest punct de vedere, nu a putut să pună în evidență distincția dintre "bara" și "asah". Ci le-a tratat ca pe niște sinonime.
De aceea, traducerea lui nu e chiar precisă. De exemplu, în Gen.2.3 traduce că Dumnezeu: "s-a odihnit de toată lucrarea Lui pe care o zidise și o făcuse."
Un român, citind asta, nu prea vede nimic deosebit, ci doar o exprimare pleonastică.
Dar un evreu de pe vremea lui Moise pricepea că cele două verbe nu sunt la fel.

Ce să zic? Eu, unul, nu pot să cred că Dumnezeu când lumina (zi), când stingea (noapte) lanterna.
Ci eu cred că lumina venea tot de la soare. Un soare "creat" (bara) la Geneza 1.1, și instituit (asah) pe pământ ca măsură a anului solar, abia în ziua a 4-a.

Unii poate nu vor înțelege din prima ce am vrut să le transmit.
Dar, lovindu-se de tot felul de întrebări și de batjocuri ale Bibliei, vor vedea de-a lungul timpului cât de rațional și de bun simț este modelul meu logic cu privire la Geneza.
(Și încă nu am detaliat nici 5% din lucrurile valoroase pe care le-aș avea de spus: modul cum iau naștere stelele, planetele; superstiția evoluționismului; principiul mizerabil al actualismului introdus în geologie de Charles Lyell în 1833 și care i-a oferit lui Darwin suportul milioanelor de ani pe care să-și grefeze teoria darwinistă; aberația datărilor cu carbon sau cu uraniu-plumb sau altele; durata istoriei umane de aprox. 6000 de ani; etc.
Cine știe dacă voi ajunge să le scriu vreodată aici!?)
Pagina 2 din 3 < 1 2 3 >
Salt la forumul:

Copyright © 2009-2025 / 5769-5785 melhisedec.ro
19164762 vizite unice Powered by PHP-Fusion