Aceasta este o sarbatoare care i s-a implinit umbra, prin Domnul nostru Isus Hristos. Mai are ea vreo valoare?
Domnul este tăria mea și temeiul cântărilor mele de laudă: El m-a scăpat. El este Dumnezeul meu, pe El Îl voi lăuda; El este Dumnezeul tatălui meu, pe El Îl voi preamări. Exodul 15:2
Pai fara sa serbam Pastele nu putem in realitate sa sustinem ca am fost cu adevarat rascumparati si eliberati din robia pacatului..
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Deconectat
RE: Sărbătoarea Biblică de actualitate
magda_cluj (detalii numai pentru membrii conectaţi)
1385. Postat la 01/11/2009 10:21 - 5662z12h17m
Isus a venit pe pamant ca sa moara pentru pacatele mele si ale tale ... si tu intrebi daca mai are valoare?.... ciudat
Poate intrebarea corecta ar trebui sa fie.... Se mai tine corect pastele in biserica Domnului?
Dumnezeu e veșnic pe primul loc .... Domnul e dragoste nu uitați asta niciodată
noi nu avem datoria sa analizam despre aceasta zi de pasti sau ce inseamna.Noua Dumnezeu ni-a dat o sarcina ca sa aratam oamenilor care nu-l cunosc pe Domnul ca EL exista si traieste printre noi.Pastele este ceva care nu se prea explica ci se traieste ,se simte.Fiti LUMINA in lumea asta .Asta va cere Domnul.Prea mult vorbim despre El dar facem prea putin.
Deconectat
RE: Sărbătoarea Biblică de actualitate
magda_cluj (detalii numai pentru membrii conectaţi)
1387. Postat la 01/11/2009 10:23 - 5662z12h15m
Si totusi Biblia ne indeamna sa ne judecam singuri.... si sa nu judecam pe alti.
Fiecare stie in dreptul lui care este proportia intre a vorbi si a face.
Eu raman la intrebarea anterioara.... Se mai tine Pastele corect sau nu in bisericile noastre?
pace sa aveti in inima
Dumnezeu e veșnic pe primul loc .... Domnul e dragoste nu uitați asta niciodată
SMERITUL a scris:
noi nu avem datoria sa analizam despre aceasta zi de pasti sau ce inseamna.Noua Dumnezeu ni-a dat o sarcina ca sa aratam oamenilor care nu-l cunosc pe Domnul ca EL exista si traieste printre noi.Pastele este ceva care nu se prea explica ci se traieste ,se simte.Fiti LUMINA in lumea asta .Asta va cere Domnul.Prea mult vorbim despre El dar facem prea putin.
Cu tot respectul smerite..dar ce poti sa faci prin intermediul internetului mai mult decat sa vorbesti, respectiv sa scrii ??? Cand e vorba de facut, atunci in cazul sarbatorilor sa urmam exemplul apostolului Pavel "Sa praznuim dar praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de rautate si viclenie, ci cu azimile curatiei si ale adevarului. " - cam asta spune biblia la capitolul "practica" in cadrul sarbatorii Pastelor si de fapt a tuturor sarbatorilor biblice. Fiti binecuvantati !
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
pai tu ce zici magda, ca avem in tara frati care, ca si data , pastele e tinut in trei zile diferite: 1) cei care praznuiesc la 14 nisan seara
2) cei care praznuiesc in 13 nisan seara
3) cei care praznuiec tot timpul undeva pe 21 martie
Domnul este tăria mea și temeiul cântărilor mele de laudă: El m-a scăpat. El este Dumnezeul meu, pe El Îl voi lăuda; El este Dumnezeul tatălui meu, pe El Îl voi preamări. Exodul 15:2
Observ o mare controversa in dezbaterile fiecarui subiect , chiar daca este la inceput . Iertati-ma , dar se pare ca pe forum sunt invitati numai tinerii din Biserica apostolica de ziua a 7 - a . Mi-am permis sa ma inscriu si eu , daca incurc , ma pot retrage . Am destule completari de adus , amendamente , acceptari , retineri sau vot negativ .
Pentru praznicul de Pesah , cred ca trebuie pornit de la momentul instituirii lui ; momentul cand a fost poruncit ca trebuie jertfit si mancat Pastele ; cum a inteles Mosehe aceste lucruri si cum le-a practicat ; locul unde se gasea Moshe cand s-a consumat primul miel de Paste .
Pentru ca indiferent unde se gasea Moshe , fie in Memfhis , capitala de atunci a Egiptului , atunci a trebuit sa cheme la el pe batranii lui Israel pentru a le da instructiuni , iar daca se gasea in tinutul Gosen , in mijlocul poporului sau , atunci trebuia sa se consume timp pentru a se prezenta la faraon .
Momentul jertfirii si consumarii Pastelui este cruciala pentru ca sa nu cumva sa trecem " peste ce sta scris ".
Vezi magda, ce iti spuneam, acest Vizitator1, considera ca pastele trebuie luat in 13 Nisan
Domnul este tăria mea și temeiul cântărilor mele de laudă: El m-a scăpat. El este Dumnezeul meu, pe El Îl voi lăuda; El este Dumnezeul tatălui meu, pe El Îl voi preamări. Exodul 15:2
Vizitator1:
Observ o mare controversa in dezbaterile fiecarui subiect , chiar daca este la inceput . Iertati-ma , dar se pare ca pe forum sunt invitati numai tinerii din Biserica apostolica de ziua a 7 - a . Mi-am permis sa ma inscriu si eu , daca incurc , ma pot retrage . Am destule completari de adus , amendamente , acceptari , retineri sau vot negativ .
Pentru praznicul de Pesah , cred ca trebuie pornit de la momentul instituirii lui ; momentul cand a fost poruncit ca trebuie jertfit si mancat Pastele ; cum a inteles Mosehe aceste lucruri si cum le-a practicat ; locul unde se gasea Moshe cand s-a consumat primul miel de Paste .
Pentru ca indiferent unde se gasea Moshe , fie in Memfhis , capitala de atunci a Egiptului , atunci a trebuit sa cheme la el pe batranii lui Israel pentru a le da instructiuni , iar daca se gasea in tinutul Gosen , in mijlocul poporului sau , atunci trebuia sa se consume timp pentru a se prezenta la faraon .
Momentul jertfirii si consumarii Pastelui este cruciala pentru ca sa nu cumva sa trecem " peste ce sta scris ".
Imi permit sa fac si aici o mentiune, si anume ca indiferent cat demult am tine sa aflam cand anume a mancat Moise si poporul primii miei pascali, avem argumente insuficiente pentru a sta impotriva unui verset ca acesta BOR)
Citat:
Levitic 23:5 a33;n luna a33;nta33;i, a33;n ziua a paisprezecea a lunii, ca33;tre seara33;, sunt Paa33;tile Domnului.
Si astfel de versete mai gasim inca destule. Foarte important este ca mielul pascal, confirm poruncii lui Dumnezeu trebuia tinut pana in ziua a 14-a ori, daca cineva ar jertfi Pastele in seara intrarii in 14 Nisan, atunci acel miel nu a fost tinut pana in 14, ci doar pana in 13 Nisan.
Citat:
1 Timotei 4:13 Pa33;na33; voi veni, ia seama bine la citire, la a33;ndemnare, a33;i la a33;nva33;a33;a33;ura pe care o dai altora.
14 Nu fi nepa33;sa33;tor de darul care este a33;n tine, care a33;i-a fost dat prin proorocie, cu punerea ma33;nilor de ca33;tre ceata presbiterilor (Sau: ba33;tra33;ni.).
15 Pune-a33;i pe inima33; aceste lucruri, a33;ndeletnicea33;te-te a33;n totul cu ele, pentru ca a33;naintarea ta sa33; fie va33;zuta33; de toa33;i.
16 Fii cu luare aminte asupra ta a33;nsua33;i a33;i asupra a33;nva33;a33;turii pe care o dai altora: sta33;ruiea33;te a33;n aceste lucruri, ca33;ci daca33; vei face aa33;a, te vei ma33;ntui pe tine a33;nsua33;i a33;i pe cei ce te asculta33;.
Multa pace sa aveti.
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Dragii mei frati , observ ca sunteti un grup care va cunoasteti si aveti si discutii private intre voi .
--------------------------------------------------------------------------------
vezi magda, ce iti spuneam, acest iedidia, considera ca pastele trebuie luat in 13 nisan
Chiar voi anuntati ca in tara sunt mai multe grupari care au opinii diferite n aceasta privinta . Acest Iedidia , a plecat in studiu de unul singur cand m-am cunoscut cu actualii frati din Biserica apostolica de ziua a 7 - a . Dupa modul tau de exprimare frate "apostol" Sambataru , inteleg ca ma ignori . Ati invitat la dezbateri , nu la a porunci , aceasta am facut-o eu timp de 30 de ani cat am activat ca militar in armata . " Dar intre voi sa nu fie asa " .
Apoi am plecat in studiu din cartea genezei , unde la " o seara , urmata de o dimineata , i se zice zi " . Nu partea luminoasa se numeste zi , aceasta este dimineata zilei de 24 de ore . Aici va impotmoliti voi . Seara zilei de 14 Nisan incepe imediat , sau concomitent cu apusul soarelui la sfarsitul zilei de 13 Nisan . Vedeti in Nemia cand se inchideau potile Yerusalemului la inceputul Sabatului . Atunci au mancat mieii Moshe cu toti evreii din Egipt , dupa ce a asfintit soarele la sfarsitul partii luminoase a lui 13 Nisan , deci in seara zilei de 14 Nisan . Faceti un exercitiu al mintii. Aflati ca toti cei care sarbatoriti praznicul de Pesah dupa apusul soarelui din 14 Nisan , practic sunteti in 15 Nisan .
Deci primii nascuti la evrei au murit la miezul noptii dintre partea luminoasa a zilei de 13 si 14 Nisan , care este dupa raportul Biblic numita , seara zilei de 14 Nisan .
Magda a scris:
Isus a venit pe pamant ca sa moara pentru pacatele mele si ale tale ... si tu intrebi daca mai are valoare?.... ciudat
Poate intrebarea corecta ar trebui sa fie.... Se mai tine corect pastele in biserica Domnului?
Daca ar exista o anumita denominatiune care sa se adune in "camera de sus " asa cum au facut apostolii " da , dar asa mai multa cearta pe stabilirea modului de a se intelege subiectele in studiu .
]Vizitator1 a scris[/b]:
Apoi am plecat in studiu din cartea genezei , unde la " o seara , urmata de o dimineata , i se zice zi " . Nu partea luminoasa se numeste zi , aceasta este dimineata zilei de 24 de ore . Aici va impotmoliti voi . Seara zilei de 14 Nisan incepe imediat , sau concomitent cu apusul soarelui la sfarsitul zilei de 13 Nisan . Vedeti in Nemia cand se inchideau potile Yerusalemului la inceputul Sabatului . Atunci au mancat mieii Moshe cu toti evreii din Egipt , dupa ce a asfintit soarele la sfarsitul partii luminoase a lui 13 Nisan , deci in seara zilei de 14 Nisan . Faceti un exercitiu al mintii. Aflati ca toti cei care sarbatoriti praznicul de Pesah dupa apusul soarelui din 14 Nisan , practic sunteti in 15 Nisan .
Deci primii nascuti la evrei au murit la miezul noptii dintre partea luminoasa a zilei de 13 si 14 Nisan , care este dupa raportul Biblic numita , seara zilei de 14 Nisan .
Sa aveti numai si numai pace .
Sa nu credeti ca va contrazic doar de dragul de a imi sustine ideile, dar se pare ca nu ati prea meditat la ceea ce am scris mai sus. O sa incerc sa mai revin putin asupra subiectului... Vreau sa va spun inca de la inceput ca ceea ce este mentionat in Genesa despre structura unei zile este un inceput bun, dar nu suficient ! De exemplu acolo nu se specifica nimic despre cate ceasuri sunt intr-o zi sau cum este structurata o zi, pentru ca scopul cartii Genesa este mai mult pentru descriere decat pentru studiu aprofundat. Restul de detalii despre structura unei zile le gasim pe parcurs, prin toata biblia. Nu am timp acum sa scriu prea multe despre structura unei zile, dar o sa va dau cateva indicii:
1. O zi, conform bibliei are doua seri:
a) Cea de la inceputul zilei, respectiv de cand apune soarele in ziua precedenta, pana ce se innopteaza si se continua cu intunericul de peste noapte pana dimineata. Cea de la sfarsitul zilei - este perioada de la jertfa de seara ( ceasul al IX-lea biblic) si pana la asfintitul soarelui. Si aceasta perioada apartine tot de ziua de 24 de ore despre care discutam, si se numeste tot seara zilei respective.
De aici apare si traducerea expresiei evreiesti "intre cele doua seri" care apare la subsolul paginii, sub textul din Exod 12:6. Practic este vorba despre amurgul zilei de 14 Nisan care deja era pe sfarsit. Ca o dovada va pot arata traducerea BOR ( aceasta o am la indemana, pt ca exista mlt mai multe dovezi)
Citat:
Exod 12:6 Sa-l tineti pana in ziua a paisprezecea a lunii acesteia si atunci toata adunarea obstii fiilor lui Israel sa-l junghie catre seara.
2. Dumneavoastra faceti o greseala pentru ca confundati injungherea sau jertfirea Pastelor cu consumarea lor. Pastele conform nenumaratelor dovezi biblice ale Legii lui Dumnezeu trebuiau jertfite in ziua de 14 Nisan de la ceasul jertfei de seara pana la asfintitul soarelui
3. Va mai pot da o dovada scurta si eficienta,(pentru ca sunt presat de timp) sa vedeti ca desi este vorba de Sarbatoarea Ispasirii despre care este mentionat ca trebuie tinuta in ziua a 10-a a lunii Tishrei( luna a 7-a)
totusi, biblia ca sa fie mai explicita spune ca sarbatoarea tine din seara zilei a 9-a si pana in seara a 10-a: BOR
Citat:
Levitic 23:32 Aceasta este pentru voi zi de odihna; sa postiti din seara zilei a noua a lunii; din acea seara pana in seara zilei a zecea a lunii sa praznuiti odihna voastra
Acum ori imi veti spune ca ziua a 10-a dureaza zero ore si zero minute, ori vom recunoaste impreuna ca este si aici vorba de seara de la sfarsitul zilei a 9-a si de seara urmatoare
Si mai este inca ceva, care nu pot intelege de ce este asa de greu de inteles, si aici trebuie sa ma repet... : Cum poate fi tinut un miel de paste pana in ziua a 14-a ca apoi sa fie jertfit seara cand el nici nu apuca sa sfarseasca ziua a 13 si deja este injungheat?...
Sper ca nu am fost dinou aspru in expunerea mea, iar daca totusi deranjeaza pe cineva stilul acesta de scris, il rog sa ma anunte, si voi cauta sa iau masurile de rigoare- multumesc pentru intelegere.
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Ba ma contrazici tocmai de dragul de a-ti sustine ideile . Ma rog , aici discutam si nu dictam nimic , nimanui .
Eu am meditat la ce ai scris tu , dar nu subscriu in totalitate la ideile tale . Cred ca nici tu nu ai meditat absolut de loc la ce am scris eu , pentru ca esti asa cum afirmi , o persoana ocupata . De , esti deja " apostol " . Nu ai vrea mai curand sa fii " Prieten " al Mantuitorului asa cum zice El ca ne zice ? Daca ai ramas la starea de rob , un rob nu stie ce face Stapanul .
Spune Mantuitorul cate ceasuri sunt intr-o zi si cum este structurata .
O zi are doua seri !!!!!?????? Frate scump , te faci de rusine . Vai , cum poti afirma asa ceva ! Jertfa de seara , care se aducea la ceasul al 9 - lea , respectiv ora 15 de astazi , cand a murit si Mantuitorul , apartinea zilei in curs , pentru ca zilnic se aduceau cate 2 miei ca ardere de tot , care facea parte din jertfa necurmata : unul era adus la ceasul rugaciunii de dimineata , sau ceasul al 3 - lea si care corespunde cu ora 9 din zilele noastre , moment cand a fost ridicat pe altarul de pe Golgota adevaratul Miel . Pastele , nu se junghia la orele 15 , aceasta este o erezie adventista , pe care vad ca ai preluat-o si tu .
nu de aici apare traducerea expresiei amintite , ci de la acei traducatori nepocaiti , care au cautat si au folosit termeni si expresii dupa placul lor teologic .
Traducerea BOR o am si eu , nu este nevoie , le-am studiat in paralel . Dar faptul ca luam de buna o expresie care se potriveste cu crezul mostenit dintr-o editie , iar restul o desconsider , este o alta hiba .
Junghierea Pastelui conform cu Deuteronom 16 cu 6 , se facea la " apusul soarelui " . Punct . Acesta era momentul inceperii dupa toate canoanele a zilei de 15 Nisan . Deschide-ti ochii . Scoala-te si lumineazate................
Leviticul 23 : 32 nici nu poate fi mai clar un verset ca acesta , numai ca pentru voi este o piatra de poticnire . Expresia contemporana folosita acolo , demonstreaza de cand pana cand tinea si tine ziua a zecea . Noi zicem incorect ca seara zilei ar veni dupa partea luminoasa . Ce se intampla cu voi ! nu mai aveti minte ? Dupa Sabat cand se face inchiderea cu toate cele , dupa obiceiul nostru a sambatarilor , nu zicem ca a inceput o noua saptamana ? Dar unii needucti teologic , zic ca este " sambata seara 2 , am auzit cu gramada vorbind asa si cand mai in gluma , mai in serios le atrageam atentia , unii ziceu : a venit acest venetic sa ne invete pe noi cei care suntem din familie adventisti ! Cam asa sunteti si voi , ca acei adventisti .
Ironia co 0 ore , o las deoparte .
Pentru nedumerirea ta , pot sa-ti spun ca daca mielul era junghiat la apusul soarelui dupa 13 Nisan , corect daca ai Duhul , vei intelege ca era seara lui 14 Nisan . Geneza 1 nu-ti da voie sa faci alte speculatii .
Sper ca nici eu nu am fost aspru in expunerea mea . SA NU APUNA SOARELE PESTE MANIA VOASTRA . Pacea celui vesnic sa fie cu voi cu toti , iubiti frati si surori .
1. subiectele, postatele voastre sunt cam lungi, si cred ca ca si mine, sunt multi care le citesc in stil de avocat.
2. De ce este implicat feurdeanu in discutie, eu de cate ori am luat cina de la el, am luat-o intre cele doua seri, adeca intre 14 si 15 nisan
3. ce legatura are taierea imprejur cu pastele? sau te-ai impiedicat de vreunul dintr-acestia? Ah am uitat sa iti zic, dar zic acum, cunosc in JUDET un taiat imprejur, care este sablon cerintelor tale ( in privinta sarbatorilor)
Domnul este tăria mea și temeiul cântărilor mele de laudă: El m-a scăpat. El este Dumnezeul meu, pe El Îl voi lăuda; El este Dumnezeul tatălui meu, pe El Îl voi preamări. Exodul 15:2
Vizitator1 a scris:
Spune Mantuitorul cate ceasuri sunt intr-o zi si cum este structurata .
O zi are doua seri !!!!!?????? Frate scump , te faci de rusine . Vai , cum poti afirma asa ceva ! Jertfa de sear , care se aducea la ceasul al 9 - lea , respectiv ora 15 de astazi , cand a murit si Mantuitorul , apartinea zilei in curs , pentru ca zilnic se aduceau cate 2 miei ca ardere de tot , care facea parte din jertfa necurmata.
Sa-mi spui dumneatale mie, si de ce nu, tuturor, cum denumesti perioada din zi care urmeaza dupa jertfa de seara, pentru ca eu gasesc "n" dovezi ca jertfa de la ceasul al 9-lea se aducea de fapt " SEARA desi mai sunt inca aprox. 3 ore din acea "parte numita dimineata zilei de ..." cum iti place dumitale s-o numesti.Postez aici doar un exemplu, ca sa nu umplu forumul cu citate pe care de fapt trebuie sa le fi citit si dumneata dupa atata studiu...
Citat:
VDC Exod 29:39 Un miel sa-l jertfesti dimineata, iar celalalt miel seara.
-deci am demonstrat ca o zi are doua seri, bineanteles, pentru cine vrea sa inteleaga...pentru cine nu, treaba lui.
Iedidia a scris:
Pastele , nu se junghia la orele 15 , aceasta este o erezie adventista , pe care vad ca ai preluat-o si tu .
nu de aici apare traducerea expresiei amintite , ci de la acei traducatori nepocaiti , care au cautat si au folosit termeni si expresii dupa placul lor teologic .
Traducerea BOR o am si eu , nu este nevoie , le-am studiat in paralel . Dar faptul ca luam de buna o expresie care se potriveste cu crezul mostenit dintr-o editie , iar restul o desconsider , este o alta hiba .
Eu nu am treaba cu nici o erezie adventista, nici nu stiam ca si ei sustin o astfel de idee... cat despre traduceri, nu am gasit nici una perfecta, asa incat sunt nevoit sa le confrunt intotdeauna pe mai multe iar ideea celor mai vechi cantareste mai mult in dreptul meu (de exemplu cea de la 1688 pe care o am)
Si pentru ca am mai vazut dorinte pentru a gasi biblii mai vechi in limba romana (cred ca utilizatorul Cristian, sau asa ceva...) o sa va pun un link spre site (care deocamdata este inca in lucru) http://www.bible.esmartguy.com/html/downloads.htm De acolo puteti descarca bibliile acelea pe calculator, le dezarhivati si le folositi in varianta electronica, pentru ca din comert sunt foarte greu de gasit.
Iedidia a scris:
Leviticul 23 : 32 nici nu poate fi mai clar un verset ca acesta , numai ca pentru voi este o piatra de poticnire . Expresia contemporana folosita acolo , demonstreaza de cand pana cand tinea si tine ziua a zecea . Noi zicem incorect ca seara zilei ar veni dupa partea luminoasa . Ce se intampla cu voi ! nu mai aveti minte ?
Da, chiar asa ma gandeam si eu; nici ca se poate mai clar ! Acum, nu stiu exact cine nu are minte...ca spune Daniel "cine citeste sa inteleaga" (desi e un alt context acolo) dar dupa teoria dumitale, aplicata la versetele astea:
Citat:
VDC Levitic 23:27 "In ziua a zecea a acestei a saptea luni, va fi ziua ispasirii: atunci sa aveti o adunare Sfanta, sa va smeriti sufletele, si sa aduceti Domnului jertfe mistuite de foc....32 Aceasta sa fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihna, si sa va smeriti sufletele in ziua aceasta; din seara zilei a noua pana in seara urmatoare, sa praznuiti Sabatul vostru."
rezulta ca sarbatoarea e In ziua a noua a lunii a saptea pt ca incepe din seara zilei a noua si tine panaA in seara urmatoare! iar dumneata zici ca ziua are o singura seara la inceputul zilei si asta ar insemna ca sarbatoarea nu mai e in 10 ca e in 9 !!! Buna dimineataaaaa !!! ( am mai postat lucrul acesta si la topicul "Cina"
Iedidia a scris:
Junghierea Pastelui conform cu Deuteronom 16 cu 6 , se facea la " apusul soarelui " . Punct . Acesta era momentul inceperii dupa toate canoanele a zilei de 15 Nisan . Deschide-ti ochii . Scoala-te si lumineazate................
Da, injunghierea se facea seara, de la ceasul al 9-lea pana la asfintitul soarelui, in partea numita "Dimineata zilei de 14 Nisan" cum iti place dumitale sa-i zici...ca altfel, mielul ar fi tinut doar pana in ziua a 13 lunii Nisan, si porunca era sa-l tina pana in 14 ! Intreaba te rog pe orice om intreg la minte ce inseamna sa iei un miel in ziua a 10-a, sa-l tii pana in ziua a 14-a si apoi sa-l injunghii seara, la apusul soarelui, si vei vedea ce-ti raspunde ;-)
Iedidia a scris:
Geneza 1 nu-ti da voie sa faci alte speculatii
Genesa cap.1 nu vorbeste de nici un apus de soare ca sa poata fi luat ca referinta in cazul de fata, deci nici nu are rost sa-l pomenim...
...Ce sa mi zic ??...nu mai zic nimic, si-asa poate am zis prea multe... Avea bunicul meu o vorba: Domnul sa aiba mila de noi ! :-)
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
sambataru a scris:
pai tu ce zici magda, ca avem in tara frati care, ca si data , pastele e tinut in trei zile diferite: 1) cei care praznuiesc la 14 nisan seara
2) cei care praznuiesc in 13 nisan seara 3) cei care praznuiec tot timpul undeva pe 21 martie
Nu prea cred . Eu stiu de primele doua grupuri , dar cred ca o fi si al trilea , asa cum zici . Cat despre primele doua , o mica corectare necesita :
1) Cei despre care tu zici ca tin Pastele pe 13 Nisan , atunci de fapt este deja ziua de 14 Nisan ;
2) Iar cei despre care zici ca tin Pastele pe 14 Nisan , atunci de fapt este deja 15 Nisan .
Iti respect varsta , dar nu ma voi chinui sa-ti raspund decat la dilema ta cu privire la jertfa de seara . Mi-ai spus de "N" ori ca traducand in limba altor popoare , de multe ori nu se gaseste cuvinte corespondente pentru expresiile din aramaica veche sau greaca veche . Aceasta este treaba lincvistilor , dar cum in domeniul religios aceasta sarcina a preluat-o teologii , e de la sine inteles ca au folosit termeni care le-a convenit lor , dupa credinta pe care o aveau . I se zice jertfa de seara , pentru ca se aducea inaintea sfarsitului zilei , ca sa se poata incadra cu tot ceremonialul care se desfasura pana la orele 18 . Erau o serie de activitati pe care le desfasurau preotii la Templu si aveau un algoritm al slujbei , asa cum astazi se desfasoara serviciul Divin de dimineata pana la ceasul al 6 - lea , respectiv ora 12 , iar dupa masa de la ora stabilita de fiecare comunitate si pana la inchiderea Sabatului spre exemplu . Aceasta era ocupatia protilor care faceau slujba la Templu cate 2 saptamani , fiecare la randul cetei lui , fara a se duce acasa in aceasta perioada , iar de dimineata de la aprinderea candelelor si pana la asfintit , nu exista spatiu neocupat de vreo activitate la Templu . Porunca este clara , dar probabil ca ai trcut-o cu vederea , de aceia este necesar sa revezi in Exodul capitolul 29 : 38 - 46 .
Si poate vrei sa lecturezi si in Numeri 28 : 1 - 8 .
Deconectat
RE: Când consumăm Paștele - la intrarea sau ieșirea din 14 Nisan?
Ma bucur ca nu varsta a fost motivul ironiei vis-a-vis de postarile mele :-) ca restul, Domnul le rezolva pe toate si ne poate face lumina.
Acum, vad ca suntem amandoi de acord ca de fapt a fost o nota de sinceritate a traducatorului in cazul acesta, mai ales ca aceasta problema o intalnim aproape pretutindeni unde este tradusa expresia "intre cele doua seri". Si lucrul acesta (sinceritatea traducatorului) si cam rezolva confruntarea mai multor traduceri... M-am uitat peste pasajele amintite de tine; ba chiar ca m-am uitat in vreo 5 traduceri sau chiar mai multe, dintre care 2 sunt in limba germana. Cand prind ocazia ma uit si in cea din engleza, cu toate ca cred ca nu este cazul pt. ca toate celelalte spun si ele aceeasi treaba: versiunea BOR o am si electronic si deaceea mai citez din ea, pt ca in VDC se poate uita oricine:
Citat:
Numeri 28:6 Aceasta este ardere de tot necontenita si care a fost savarsita la Muntele Sinai, spre miros cu buna mireasma si ca jertfa Domnului.
7 La ea sa aduci turnare un sfert de hin de vin la un miel; si turnarea de vin a Domnului s-o torni la loc sfant.
8 Celalalt miel sa-l aduci spre seara, cu darul lui de paine si cu turnarea lui sa-l aduca jertfa, mireasma placuta Domnului.
Expresiile in traducerile germane sunt in una: "spre seara" si in cealalta "cand ziua incepe sa se intunece". Acum noi stim ca de fapt este vorba de timpul dintre ceasul al 9-lea si al 12-lea (sau apusul soarelui) pentru ca dupa aceea urmau strajile noptii, si deci timpul nu mai era impartit in ceasuri din zi ci straji din noapte.
Citat:
VDCLuca 12:38 Fie ca vine la a doua straja din noapte, fie ca vine la a treia straja, ferice de robii aceia, daca-i va gasi veghind!
Deci noaptea sunt patru straji (de cate 3 ceasuri fiecare) ,iar ziua 12 ceasuri.Dar Jertfa de seara se aducea incepand de la ceasul al 9-lea, pana ce se termina toata lucrarea, care de fapt dura ceva timp.
Daca in textul original ar fi scris dupamasa, sunt sigur ca traducatorii ar fi tradus asa..pentru ca termenul de "dupa amiaza" este cunoscut chiar de demult... Exemplu
Citat:
VDC 1 Imp 18:29 Cand a trecut ameaza, au aiurat, pana in clipa cand se aducea jertfa de seara. Dar nu s-a auzit nici glas, nici raspuns, nici semn de luare aminte.
Deci jertfa de seara apartinea aceleiasi zile.. si nu zilei urmatoare deci daca vom zice ca mielul trebuie tinut pana in 14 Nisan atunci il jertfim la jertfa de seara din 14 Nisan nu in 13... Faptul ca apoi mielul este pregatit si apoi mancat in noaptea lui 15 este implicit, dar nu contrazice nicidecum Cuvantul Domnului.
Nu scrie nicaieri in Biblie ca mielul de Paste trebuie mancat in 14 Nisan, ci ca el trebuiejertfit in 14 Nisan . Apoi era fript la foc si mancat.
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Deconectat
RE: Când consumăm Paștele - la intrarea sau ieșirea din 14 Nisan?
Frate Aurelc , pentru raspunsul tau ultim , postat pe aceasta pagina , nu pot sa zic decat ca iti apreciez efortul si sinceritatea , dar cred ca toate traducerile au anumite hibe ici sau colo . Cat priveste subiectul in discutie si celalte sa stii ca nu ma deranjeaza deloc daca un " tanc " asa cum ai zis tu , stie mai multe . Nu pot sa zic decat , Cel Vesnic sa-l binecuvanteze . Dar totusi ramane o nepotrivire privind timpul din ziua de 24 de ore din 14 Nisan asa cum am inteles fiecare . Eu sustin si cred ca mielul era jertfit pe 14 Nisan la inceputul lui ( adica dupa ce asfintea soarele pe 13 Nisan , intre cele doua seri insemnand pentru mine perioada de la asfintit si pana se intuneca deabinelea ) , dupa care se consuma , trcea seara , iar in dimineata de 14 Nisan se ardea ce mai ramase-se neconsumat ( oasele , pielea , intestinele sa ) . Voi ( si nu va suparati , pentru ca asa rezulta din ce sustineti ) credeti ca aceste activitati incepeau la ceasul al 9 - lea din 14 Nisan , continuand cu consumul propriuzis a Pastelui dupa ce asfintea soarele la sfarsitul zilei de 14 Nisan . Rezulta ca ceia ce trebuia ars , se facea in opinia voastra in dimineata zilei de 15 Nisan , cand avea loc adunarea sfanta si care era si este ca o zi de Sabat . Aceasta diferenta de intelegere , ramane in continuare . Sorry .
Deconectat
RE: Când consumăm Paștele - la intrarea sau ieșirea din 14 Nisan?
Vizitator1 a scris:
Voi ( si nu va suparati , pentru ca asa rezulta din ce sustineti ) credeti ca aceste activitati incepeau la ceasul al 9 - lea din 14 Nisan , continuand cu consumul propriuzis a Pastelui dupa ce asfintea soarele la sfarsitul zilei de 14 Nisan . Rezulta ca ceia ce trebuia ars , se facea in opinia voastra in dimineata zilei de 15 Nisan , cand avea loc adunarea sfanta si care era si este ca o zi de Sabat . Aceasta diferenta de intelegere , ramane in continuare . Sorry .
Faptul acesta, se facea inca in timpul noptii, arsul resturilor s.a.m.d pentru ca pana dimineata nu mai terbuia deja sa ramana nimic. Cat despre faptul ca ei faceau in ziua de sarbatoare (noaptea) aceasta "lucrare", nu era considerat un pacat tocmai pentru ca aceasta apartinea de ritualul sarbatorii. Poftim, o dovada ca erau admise asemenea lucrari :
Citat:
VDC Matei 12:5 Sau n-ati citit in Lege ca, in zilele de Sabat, preotii calca Sabatul in Templu, si totusi Sunt nevinovati?
Cam aceeasi treaba o faceau si preotii in restul zilelor de sabat la Templu.
Deasemenea, Dumnezeu precizeaza ca israelitii aveau voie sa pregateasca jertfa in ziua de sarbatoare:
Citat:
VDC Exod 12:16 in ziua dintai veti avea o adunare de sarbatoare Sfanta; si in ziua a saptea veti avea o adunare de sarbatoare Sfanta. Sa nu faceti nici o munca in zilele acelea; veti putea numai sa pregatiti mancarea fiecarui ins.
Deci practic ei nu ar fi incalcat legea nici in felul acesta
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.