Cred că deși am auzit cu toții despre ea, totuși puțini o cunoaștem sub acest nume "Legea talionului"... Hai să vedem, cine ne ajută să o definim puțin acum, pentru început ?
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Deconectat
RE: Legea Talionului
emanolake (detalii numai pentru membrii conectaţi)
2346. Postat la 02/03/2010 11:03 - 5541z9h55m
O lege antica
Nici o porunca nu este mai neînteleasa ca vestita Lege a talionului. Sintetizata în formula "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte", este considerata una dintre normele cele mai brutale si sângeroase si citata ca exemplu de necivilizatie si de razbunare. Legea talionului este una dintre legile cele mai vechi din lume. A fost gasita deja în Codul lui Hammurabi, cel mai vechi cod complet care s-a descoperit.
Cine era Hammurabi? Un rege din Babilonia, care a trait în jurul anului 1700 î.C. În fata instabilitatii juridice si sociale în care traiau supusii din regatul sau, a decis sa promulge o colectie de sentinte din care judecatorii sa se poata inspira pentru a solutiona problemele de justitie. A rezultat un Cod, format din 282 de articole, sculptate într-un bloc de piatra înalt de 2,25m, descoperit de arheologii francezi în anul 1901 si expus de atunci în Muzeul Luvru.
De trei ori în Biblie
Dupa cinci sute de ani, a dat si Moise poporului lui Israel o serie de dispozitii si norme. Între acestea, a inclus si teribila si brutala Lege a talionului, care apare de trei ori în Biblie. Prima data, atunci când israelitii si-au stabilit tabara în fata muntelui Sinai. El le-a poruncit: "Iar de va fi si alta vatamare, atunci sa plateasca suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mâna pentru mâna, picior pentru picior, arsura pentru arsura, rana pentru rana, vânataie pentru vânataie" (Ex 21,23-25).
Câteva luni mai târziu, tot pe muntele Sinai, a stabilit respectarea ei, spunând: "De va pricinui cineva vatamare aproapelui sau, aceluia sa i se faca ceea ce a facut el altuia: fractura pentru fractura, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte; cum a facut el vatamare altui om, asa sa i se faca si lui. Cel ce va ucide un dobitoc sa dea altul; iar cel ce va ucide un om sa fie omorât" (Lev 24,19-21).
Câtiva ani mai târziu, în câmpiile Moabului, a repetat legea pentru a treia oara, atunci când evreii trebuiau sa porneasca la cucerirea Tarii Promise. Moise, în apropierea mortii, i-a adunat si le-a poruncit: "Sa nu-l crute ochiul tau, ci sa ceri suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dintre pentru dinte, mâna pentru mâna, picior pentru picior" (Dt 19,21). Pentru aceasta, legea a primit numele de "Talion". Pentru ca, daca cineva a facut "acest" lucru (talis, în latina), i se va aplica aceeasi pedeapsa.
Razbunari sfâsietoare
Citind aceste texte, multi crestini se scandalizeaza si se întreaba: este posibil ca Biblia sa propuna Legea talionului, ba chiar de trei ori? Dumnezeu, care i-a inspirat lui Moise legile, a putut sa-i sugereze sa includa o norma asa de cruda? Pentru a raspunde la întrebare, este necesar sa tinem cont de câteva elemente.
Primul: în Orientul antic exista o practica foarte raspândita, care aproape ca se transformase în lege sacra: aceea a razbunarii. Acest obicei se practica în asa fel încât represaliile erau întotdeauna mai mari decât ofensele primite. De exemplu, într-o cearta, daca cineva îi taia altuia un deget, rudele sale amputau bratul agresorului. Si daca cineva pierdea un picior, clanul sau taia ambele picioarele agresorului si chiar... capul. Daca o persoana a ucis o oaie a vecinului sau, acesta putea sa distruga toata turma celuilalt. Daca ucidea un om, rudele sale îl razbunau ucigându-l pe asasin, pe sotie si pe copiii acestuia.
Din câte am citit eu (nu citesc prea multe cărți ) doar unul dintre marii rabini ai Israelului(nu mai rețin numele...dar dacă doriți pot să caut...) de acum 2000 de ani interpreta Tora în mod literal, deci și legea talionului. Când spun doar un rabin mă refer la rabini importanți care au contribuit la scrierea Talmudului...
Eu cred că această lege nu se interpretează literal deoarece dacă era așa nu mai era nevoie de celelalte pedepse (de legea penală) deoarece ce făceai....aceia priimeai ca pedeapsă...dar cu toții știm că lucrurile nu stăteau tocmai așa...
Iar în contextul nostru ca și ucenici ai lui Mesia cred că nici nu se poate discuta despre o astfel de interpretare a legii...noi nu avem sarcina de a judeca și cu atât mai puțin de a pedepsi pe cineva...de fapt a mai rămas ceea ce spunea Legea pentru cel care o asculta...IUBEȘTE pe Domnul și pe aproapele tău. Domnul să ne dea lumină și putere să împlinim Legea pentru a fi plăcuți Lui să pentru a ne arăta iubirea față de El și față de aproapele nostru!
Daca nu ma intelegi, inainte de a ma contrazice asigura-te ca ma asculti.
Interesant, am citit si eu Chumash cu interpretarile rabinice referitor la acest aspect si cea ce ei sustineau ca niciodata in recordurile si istoria ramasa scrisa de la salile de judecatorie nu s-a gasit ca aceasta lege sa se aplice literar . Bineinteles daca cineva ti-a scos un ochi tu nu putea-i sa iti faci singur dreptate ci trebuia sa aduci problema la judecatori.
Cea ce au in recordurile lor referitor la aceasta problema , trebuia intotdeauna platita o recompensa in functie de ssriozitatea problemei. In acest context se intelege ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, etc.
Ei aveau pus la punct un sistem , ca atare daca cineva iti scotea ochiul, cam stiau exact cat de mult afecta acest incident pe o persoana si cat de mult afecta persoana in asi castiga existenta in continuare fara un anumit organ trupesc.
Ca atare aceasta reflecta cat trebuia platit si pe ce durata recompensa.
Nu se gaseste in recorduri sau istorie nici un tribunal evreiesc care sa fi poruncit ca vinovatului sa i se scoata fizic ochi, sau dinti , etc
Frate emanolake , am citit contextul de unde ai postat mai sus si imi place cum a incheiat autorul :
Aceste învataturi ale lui Isus nu sunt teoretice sau abstracte. Sunt adevarate porunci, pe care Domnul le propune celor care îl urmeaza. Însa, cu ele, Isus nu a eliminat Legea talionului din legislatie. Nici nu a suprimat tribunalele, nici nu a voit un nou Cod de drept penal. Învataturile lui Isus nu sunt destinate judecatorilor, ci omului ofensat, ranit, lovit, pentru a-i arata care trebuie sa fie comportamentul sau ca adevarat ucenic. Domnul nu pretinde abolirea legislatiei din timpul sau, ci introduce în societate un nou comportament uman, asa încât codurile penale în vigoare sa fie depasite de comportamentul cetatenilor crestini.
Sintetizând, putem sa spunem ca omenirea a trecut prin trei etape. În epoca primitiva, se practica razbunarea cea mai cruda. Cu sosirea Legii talionului, s-a trecut la era dreptatii. Cu venirea lui Isus Cristos, s-a inaugurat timpul iertarii. Exista putine texte în evanghelii care contin, asa cum este cel analizat, cu atâta puritate esenta eticii crestine. Lumea mai spera înca sa o vada pusa în practica de catre ucenicii învatatorului.
Aceste legi nu erau date pentru omul de rand in asi face singur dreptate, ci erau pentru judecatori in asi aminti usor categoria din care faceu parte, tinand cont ca nu mergeau la scoli inalte in asi eleva fiecare nivelul personal de judecator. Dinte pentru dinte era o formula care segrega nivelul incidentelor.
In fine atata tam-tam in jurul acestor legi din partea crestinilor, dar cum ramane cu ce a poruncit Yahshua in urmatorul context?:
Marcu 9:43
Daca mana te face sa cazi in pacat , taie-o; este mai bine pentru tine sa intri ciung in viata, decat sa ai doua maini, si sa mergi in gheena, in focul care nu se stinge,
45 daca piciorul tau te face sa cazi in pacat, taie-l;
47 daca ochiul tau te face sa cazi in pacat ,scoate-l;
Si aici este vorba de ochi scosi
Daca aceasta parte nu se i-a literar de ce s-ar pretinde ca cea din vechiul sa se inteleaga literar?
(Dane, vezi că se spune "literal" în cazul ăsta deoarece "literear" este doar pt opere literare -poezii, romane, piese de teatru, etc.)
Dar tu ai o explicație și ai întrebat ca să vezi ce părere au și alții sau nu ai nici tu explicație la acest context?
Eu personal aș vrea să-l văd pe acela pe care ochiul, mâna sau piciorul nu l-a făcut să păcătuiască... L-aș întreba când are de gând să se lase de mințit
Ceea ce înțeleg eu din ce a spus Mântuitorul aici e că trebuie să ne ferim de situațiile care știm că ne duc la păcat.
De exemplu "ochiul" reprezintă audiovizualul nostru. Dacă știm că anumite programe la TV ne duc la păcat, mai bine renunțăm la ele și să fim mai " needucați " decât să ajungem în iad. Sau renunțăm cu totul la TV. La fel și cu calculatorul, sau cu ziarele, reviste, peisaje, (și cam tot ce e de văzut).
Mâna e reprezentativă pentru muncă, și alte activități pe care le facem. Dacă știu că sunt ispitit mereu la locul de muncă și văd că nu am șanse să corectez situația acolo, mai bine să renunț la un loc de muncă decât să/mi pierd mântuirea... și exemplele pot continua.
Picioarele, la fel sunt reprezentative pt locurile pe unde umblăm, anturaje, etc.
Cu alte cuvinte Mântuirea trebuie să ne fie pe primul plan, înaintea tuturor celorlalte activități. Dumnezeu nu ne-a creat " o ființă atât de minunată" cum spune Biblia în Ps 139 ca să ne mutilăm sau automutilăm!! Dealtfel și apostolul Pavel spune " nimeni nu și-a urât vreodată trupul ci și/l îngrijește și-l hrănește " decum să ajungem să ne nenorocim noi singuri. Oricum, vă garantez că toți am fi pe nicăieri dacă aceste cuvinte ar trebui aplicate literal..
Domnul să aibă milă de noi, să ne ierte pentru ce am greșit și să ne ajute să distingem situațiile ce ne duc la păcat ca să le putem evita mai apoi.
Am învățat că este prea greu să-ți dai seama unde să tragi linie între: a fi amabil, a nu răni oameni și a-ți susține părerile. - O.P.
Am vrut doar sa fac o paralela intre cele 2 .
In general se condamna "vechiul "pe motive cum ar fi acesta ca se cerea ochi pt ochi, si deseori se uita ce Mesia insusi a zis : "daca ochiul te face sa pacatuiesti sa il scoti afara"care suna aproximativ la fel de grav ca cel din vechiul.
Literal frate. Multumesc de corectare.